Hier vindt u uitgebreide informatie over grootzeilen met latten. Dit kan met normale korte zeillatten dan wel met volledig doorlopende latten (full-batten grootzeil / fully-battened grootzeil).
Hieronder een paar voorbeelden van grootzeilen met latten.
Eigenlijk hebben onze grootzeilen standaard altijd een bovenste doorlopende lat (behalve bij bepaalde eenheidsklassen). De bovenste doorlopende lat zorgt ervoor dat het zeil langer mooi zal blijven staan en niet op de onderliggende latten kan gaan “knikken”. Ook is het gunstig om de uitbouw / ronding (roach) in het achterlijk te ondersteunen, en aangezien de bovenste doorlopende zeillat nog een relatief kort is zal deze niet extra wrijving geven met hijsen en strijken alsmede reven van het grootzeil. Doorlopende latten hebben bijna altijd een speciaal beslag aan het voorlijk d.m.v. een speciale latkap houder in het voorlijk waar de leuver of wiellager direct aan te koppelen is.
Een grootzeil kan zowel in het “standaard” cross-cut banenpatroon worden uitgevoerd danwel in een full/tri-radiaal banenpatroon.
Het voordeel van Full/Tri-radiaal is dat omdat het zeil uit veel meer kleine delen (“punten”) bestaat er een meer optimaal zeil geconstrueerd kan worden het andere voordeel is dat de kracht verdeling in het zeil beter verdeeld wordt vanuit alle hoeken. Het nadeel is echter de prijs welke een stuk hoger ligt t.o.v. een traditioneel cross-cut zeil ook worden dergelijke zeilen vaak in laminaat uitgevoerd wat meestal iets minder lang meegaat.
Het grootzeil aan boord moet onder alle omstandigheden presteren, dus zowel bij weinig wind alsmede bij “storm”. Het grootzeil moet onder elke koers en bij elk weertype het beste uit uw schip halen & zo goed als mogelijk te trimmen zijn. Het juiste aerodynamische profiel wat in het ontwerp wordt bepaalt garandeert de meest optimale eigenschappen. Welk materiaal U kiest bepaalt mede hoe goed een zeil zal presteren en hoe lang het meegaat. Van belang is dat het profiel goed is en dat het zeil vanaf dag 1 goed staat en u er comfortabel mee kan zeilen. Elk grootzeil van Zeilmakerij Lemmer Maritiem wordt door ons zelf ontworpen en bijna altijd ook door ons ingemeten.
Zeilmakerij Lemmer Maritiem neemt geen genoegen met minder dan het beste ontwerp, waarbij duurzaamheid en prestatie uitermate belangrijk zijn. Alle ontwerpen worden met de meest geavanceerde computer programma’s gemaakt om het meest ideale grootzeil voor u te maken afgestemd op uw wensen en vaargebied.
Rolreef grootzeilen
Hier vindt u uitgebreide informatie over rol-grootzeilen. Dit kan zowel een rol systeem in de mast zijn (stowaway in de mast) alsmede een rol systeem om of in de giek.
Hieronder een paar voorbeelden van rol-grootzeilen in de mast.
Het rolgrootzeil / rolreefgrootzeil in de mast heeft bij zeilmakerij Lemmer maritiem standaard geen achterlijk ronding en loopt in het onderlijk iets omhoog zodat het bij inrollen niet vast kan lopen in de mast, dit aangezien het anders een te “dikke” prop kan worden in de “beperkte” mast ruimte. Het inrollen dan wel reven is makkelijk en eenvoudig vanuit de kuip. Er kunnen eventueel verticale (niet) overlappende latten in het achterlijk worden gemaakt, zodoende is er toch een ronding met extra oppervlakte mogelijk.
Rolgrootzeilen / rolreefgrootzeilen in de mast zie je meestal bij schepen groter dan 30 voet, dit aangezien de mast groter is vanwege het oprollen en dus zwaarder zal zijn wat gecompenseerd kan worden met extra ballast in de kiel. Echter de kleinere oppervlakte van het zeil i.c.m. een zwaardere mast & schip zullen de zeileigenschappen (zeker bij de kleinere schepen) merkbaar beïnvloeden.
Hieronder een paar voorbeelden van rol-grootzeilen in of om de giek.
Het rolgrootzeil / rolreefgrootzeil in of om de giek heeft als voordeel dat er gewone horizontale latten inzitten, hierdoor is een achterlijk ronding net als bij een “standaard” grootzeil aanwezig. Het inrollen dan wel reven is eveneens eenvoudig vanuit de kuip te bedienen. Er zitten meestal een aantal doorlopende latten in het zeil, deze zorgen ervoor dat als er gereefd wordt het gereefde “onderlijk” er netjes bijstaat. Immers de doorlopende “reef”-lat zorgt ervoor dat het gereefde onderlijk recht langs de giek gestrekt wordt.
Een rolgrootzeil kan zowel in het “standaard” cross-cut banenpatroon worden uitgevoerd danwel in een full/tri-radiaal banenpatroon.
Het voordeel van Full/Tri-radiaal is dat omdat het zeil uit veel meer kleine delen (“punten”) bestaat er een meer optimaal zeil geconstrueerd kan worden het andere voordeel is dat de kracht verdeling in het zeil beter verdeeld wordt vanuit alle hoeken. Het nadeel is echter de prijs welke een stuk hoger ligt t.o.v. een traditioneel cross-cut zeil ook worden dergelijke zeilen vaak in laminaat uitgevoerd wat meestal iets minder lang meegaat.
Het rolgrootzeil / rolreefgrootzeil aan boord moet onder alle omstandigheden presteren, dus zowel bij weinig wind alsmede bij “storm”. Het rolgrootzeil moet onder elke koers en bij elk weertype het beste uit uw schip halen & zo goed als mogelijk te trimmen zijn. Het juiste aerodynamische profiel wat in het ontwerp wordt bepaalt garandeert de meest optimale eigenschappen. Welk materiaal U kiest bepaalt mede hoe goed een zeil zal presteren en hoe lang het meegaat. Van belang is dat het profiel goed is en dat het zeil vanaf dag 1 goed staat en u er comfortabel mee kan zeilen. Elk rolgrootzeil wordt door Zeilmakerij Lemmer Maritiem ontworpen en ingemeten.