Op deze pagina ziet u uitgebreide informatie over voorzeilen i.c.m. een rolreefsysteem danwel oprolsysteem. Hiermee kan je het voorzeil vanuit de kuip bedienen; reven dan wel inrollen en natuurlijk uitrollen.
De voorzeilen worden over het algemeen onderverdeeld in een fok of een genua.
Men spreekt van een fok als het voorzeil een maximum percentage overlap heeft van niet meer dan 105%, de bekendste is de High Aspect Fok en eventueel een Keerfok.
Een genua is een zeil wat 105% of meer overlap heeft, de rolgenua zeilen worden over het algemeen verdeeld in 3 soorten; Genua III – 110% (de kleinste) een genua II – 135% (de middelste genua) & de genua I – 150% (de grootste genua)
Hieronder een paar voorbeelden van een rolfok / rolreefgenua
Een UV-bescherming op achter- & onderlijk is ook aan te raden: dit bevordert de levensduur van het zeil aanzienlijk.
Zeker bij grotere voorlijklengtes wordt i.p.v. een rolfokhoes meestal gekozen voor een apart opgenaaide UV-bescherming op achter- & onderlijk
Dit kan in diverse kleuren maar ook gewoon in het wit.
Bij rolreefgenua’s wordt vaak een schuimverdikking in het voorlijk aangebracht ook wel shape-tape of foam/shape-tape genoemd.
Dit is om zowel de bolling in het zeil te compenseren bij reven (zeil is een 3-dimensionaal ontwerp) maar ook om de doorhang van het voorstag te compenseren. Zeker bij hardere wind en aan de windse koersen heeft dit effect. Bij inrollen / reven wordt een vlakker zeil gecreëerd waardoor je goed aan de wind kan blijven zeilen. Ook zal er minder plooi vorming in het zeil optreden.
Een Rolgenua kan zowel in het “standaard” cross-cut banenpatroon worden uitgevoerd danwel in een full/tri-radiaal banenpatroon.
Het voordeel van Full/Tri-radiaal is dat omdat het zeil uit veel meer kleine delen (“punten”) bestaat er een meer optimaal zeil geconstrueerd kan worden het andere voordeel is dat de kracht verdeling in het zeil beter verdeeld wordt vanuit alle hoeken. Het nadeel is echter de prijs welke een stuk hoger ligt t.o.v. een traditioneel cross-cut zeil ook worden dergelijke zeilen vaak in laminaat uitgevoerd wat meestal iets minder lang meegaat.
De rolgenua of rolfok aan boord moet onder alle omstandigheden presteren, dus zowel bij weinig wind alsmede bij “storm”. Het voorzeil moet onder elke koers en bij elk weertype het beste uit uw schip halen en zo goed als mogelijk te trimmen zijn. Het juiste aerodynamische profiel wat in het ontwerp wordt bepaalt garandeert de meest optimale eigenschappen. Welk materiaal u kiest bepaalt mede hoe goed een zeil zal presteren en hoe lang het meegaat. Van belang is dat het profiel goed is en dat het zeil vanaf dag 1 goed staat en u er comfortabel mee kan zeilen. Elk voorzeil van Zeilmakerij Lemmer Maritiem wordt door ons zelf ontworpen en bijna altijd ook door ons ingemeten.
Fok/Genua met Leuvers
Op deze pagina ziet u uitgebreide informatie over voorzeilen met leuvers.
De voorzeilen worden over het algemeen onderverdeeld in een fok of een genua.
Men spreekt van een fok als het voorzeil een maximum percentage overlap heeft van niet meer dan 105%, de bekendste is de High Aspect Fok en eventueel een Keerfok.
Een genua is een zeil wat 105% of meer overlap heeft, de voorzeilen worden over het algemeen verdeeld in 3 soorten; Genua III – 110% (de kleinste) een genua II – 135% (de middelste genua) & de genua I – 150% (de grootste genua)
Hieronder een paar voorbeelden van een fok met leuvers en een genua met leuvers
Een Rolgenua kan zowel in het “standaard” cross-cut banenpatroon worden uitgevoerd danwel in een full/tri-radiaal banenpatroon.
Het voordeel van Full/Tri-radiaal is dat omdat het zeil uit veel meer kleine delen (“punten”) bestaat er een meer optimaal zeil geconstrueerd kan worden het andere voordeel is dat de kracht verdeling in het zeil beter verdeeld wordt vanuit alle hoeken. Het nadeel is echter de prijs welke een stuk hoger ligt t.o.v. een traditioneel cross-cut zeil ook worden dergelijke zeilen vaak in laminaat uitgevoerd wat meestal iets minder lang meegaat.
Het voorzeil moet het beste uit uw schip halen en zo goed als mogelijk te trimmen zijn. Het juiste aerodynamische profiel wat in het ontwerp wordt bepaalt garandeert de meest optimale eigenschappen. Welk materiaal u kiest bepaalt mede hoe goed een zeil zal presteren en hoe lang het meegaat. Van belang is dat het profiel goed is en dat het zeil vanaf dag 1 goed staat en u er comfortabel mee kan zeilen. Elk voorzeil van Zeilmakerij Lemmer Maritiem wordt door ons zelf ontworpen en bijna altijd ook door ons ingemeten.